Parašat Chukat

30.06.2023

Parašat Chukat

A)

Micvot (přikázání) které nám B-h dává skrze Tóru, můžeme obecně dělit do tří skupin: Mišpatim, Edot a Chukim (v češtině nemáme speciální pojem pro každou z nich).

MIŠPATIM jsou druhem přikázání, která jsou logická a můžeme je pochopit lidským rozumem. I kdyby nám je Tóra nepřikázala (B-že chraň) sami bychom došli k tomu, že je správné takto činit. Mezi tento druh micvot můžeme řadit např. ctění otce a matky, nezpůsobování utrpení zvířatům atd. Nejenže k nim dojdeme naším rozumem, ale ani nemůžeme činit jinak, protože jsou naším rozumem podmíněny.

EDOT jsou zákony, na které bychom svým rozumem nepřišli, potřebujeme, aby nám je Tóra přikázala. Poté, co jsou však zmíněné v Tóře, jsou velmi pochopitelné a mají i logické vysvětlení. Například Šabat a další svátky. Teprve poté, co nám B-h daroval Šabat, mohu pochopit jeho důležitost. Bez toho, aniž by nám ho B-h daroval, bychom k němu však nikdy nedošli.

CHUKIM jsou zákony, které nemají žádné logické vysvětlení a mohou logice i protiřečit. Chukim jsou projevem jediné věci: "vyšší vůle." Při konání tohoto druhu micvot se projevuje jediná věc, totiž, že se jedná o vyšší vůli. Tím pádem je nedodržuji kvůli tomu, že sám rozumím, o jak dobrou věc se jedná (např, humánní čin), ale konám je pouze proto, že B-h chce abychom takto činili.

B)

Naše týdení paraša pojednává o micvě červené krávy. Červená kráva je nejtypičtějším příkladem pro micvot zvané CHUKIM (jak můžeme vyčíst i ze jména parašy - Chukat)

Popel z červené krávy se používal k očistě duchovní nečistoty, způsobené kontaktem s mrtvým tělem člověka (Tumas Meis)

Je řečeno v Midraších, že jakmile Moše slyšel o této duchovní nečistotě způsobené konaktem s mrtvým, "Mošeho tváře se propadly" a ptal se: "jakým způsobem bude možno očistit tuto nečistotu?"

(Ohledně ostatních nečistot se takto neptal, protože představují pouze detail duchovní nečistoty, ale nečistota (tuma) mrtvého těla představuje naprosrý opak svatosti (Halachický pojem Avi Avot Tuma) . Svatost (Kduša) je život a vitalita. Po dobu, co:" Dvekim BHavajej Elokim Chajim" (jsme napojení na živého B-ha), záležitost smrti nepřichází v úvahu. Smrt poukazuje na naprosté oddělení (B-že chraň) To je důvod, proč se Moše divil, jak bude možné Tumas Meis očistit.)

Poté, co B-h sdělil Mošemu micvu červené krávy, jeho mysl se uklidnila, protože skrze tuto micvu je možné očistit i nečistotu Tumas Meis.

Svět (a nezáleží na tom, zda tento hmotný svět nebo jakýkoliv jiný z duchovních světů) představuje hranice a vše co se v něm nachází, je jasně definováno. Je světlo a tma. Je svatost a tuma (duchovní nečistota). Podle lidského rozumu a logiky světa není možné žádným způsobem spojit dohromady dva protiklady. To je přesně to, co se děje skrze micvu červené krávy, kde můžeme vidět, jak se naprostý opak života a svatosti obrátí v život a svatost. Aby to bylo možné, je zapotřebí taková síla, která všechny světy přesahuje (tím pádem nejsme omezeni jejich definicí a může dojít i ke spojení dvou protikladů, jedná se však o věc, kterou nemůžeme pochopit lidským rozumem).

C)

Chukim jsou odvozeny z hebr. slova CHAKIKA (rytina). Je rozdíl mezi písmeny vrytými do kamene a napsanými na pergamen. Písmena napsaná inkoustem na pergamen zůstávají oddělenou věcí. Je inkoust a je pergamen. Písmena vrytá do kamene nejsou dvě věci, ale ony samy jsou součástí kamene. Pomocí tohoto příkladu můžeme pochopit naše konání micvot:

Při konání micvot druhu chukim je znát, že to dělám, protože to tak B-h chce, (stejně jako písmeno vryté do kamene,) nikoli však při konání mišpatim nebo edot. Protože mišpatim a edot mají logické vysvětlení a jsou pochopitelné, mohu říci, že je nekonám z důvodu, že se jedná o vyšší vůli, ale právě kvůli jejich logice (jako písmeno napsané na pergamen).

To se učíme z micvy červené krávy, že opravdovou podstatou všech micvot, bez ohledu na to, zda mají logické vysvětlení (mišpatim a edot) či nikoliv (chukim), je vyšší vůle. To by také mělo být motivací při jejich konání.


Z Likutej sichot Lubavičského Rebeho, díl 4, (hebeejský překlad)

Samotná sicha byla řečena během Šabat Parašat Chukat v roce 1950 a šabat parašat Chukat-Balak v roce 1952

Souhrn - Šimon Šlechta

publikováo na: ješiva.com

Vytvořte si webové stránky zdarma!